Bersin. Bagus atau Tidak?

 
AaaaAaaAa.. Chummmmm!! Semalam ni wa selsema teruk la geng.(snort!) Tak dapat nak post apa-apa pun. Otak wa jadi jem. Wa buat apa benda semua tak ada mood! Hari ni Alhamdulillah dah berkurang sikit. Cerita pasal selsema, wa ada buat kajian (tinjau-tinjau) pasal bersin. (Ini bersin geng.. Bukan BERSIH. Nak sembang politik kat sini, smpai bulan depan pun tak habis) Apa yang membuatkan bersin berlaku, efek-efek bersin. Hukum bersin. Aish! Macam-macam lah pasal bersin wa baca. Yang wa type ni sikit-sikit je pasal bersin yang wa rasa lu orang pun kena amik tau. Pasal lu orang pun sama manusia macam wa, bersin jugak kadang-kadang. Kan? Lu jangan kencing kaki kencing la bai. Kucing pun pandai bersin. Har har har.


Lu orang pernah tak bersin masa makan nasi? Masa lu ngam-ngam tengah kunyah nasi, time tu jugak lu rasa nak bersin. Masa tu la idung lu orang rasa gatal ya amat. Biasa orang bersin lepas kat mulot, tapi dalam mulot lu orang skarang ada makanan, takkan lu nk sembor kat nasi depan mata lu orang? Mesti tak kan? Kalau lu orang sembur kiri kanan pun, terburai smua apa yg lu orang kunyah. Pun tak sopan jugak kan? Jadi lu orang pun amik langkah yang pandai. Lu orang tutup mulut, bersin guna idung. Lepastu apa yang keluar? Har har har. Lu orang pernah kena? Wa pernah kena macam tu bai! Habis smua dalam idung wa kluar, siap berlendir-lendir lagi. Har har har. Serabai giler ar.

Serba sedikit fakta pasal gejala bersin :
  1. Bersin adalah keluarnya udara semi otonom yang terjadi dengan keras lewat hidung dan mulut. 
  2. Udara ini dapat mencapai kecepatan 70 m/detik (250 km/jam). 
  3. Bersin dapat menyebarkan penyakit lewat butir-butir air yang terinfeksi yang diameternya antara 0,5 hingga 5 µm. Sekitar 40.000 butir air seperti itu dapat dihasilkan dalam satu kali bersin. 
Bapak wa pernah bagi soalan kat wa. "Kalau ko pandai, dalam badan kita apa yang paling laju?" . Wa pn amik masa gak nk jawab soalan tu. Last-last bapak wa jawab, "Jawapannya bersin lah". Time tu jugak la wa terpikir. BERSIN PALING LAJU?? Wa kebingungan seketika.(terkesima). Kalau ikut fakta kat atas tu, betul lah kot.

TANGGAPAN TRADISIONAL BILA SESEORANG BERSIN
  1. Di negara-negara berbahasa Inggris ada kebiasaan untuk setidak-tidaknya satu orang untuk mengatakan "God bless you" (Semoga Tuhan memberkati anda) atau hanya "Bless you" (Kiranya anda diberkati) bila seseorang bersin. 
  2. Tradisi ini berasal dari Abad Pertengahan, ketika diyakini bahwa ketika seseorang bersin, jantungnya berhenti berdenyut, jiwanya meninggalkan tubuhnya, dan dapat direnggut oleh roh jahat. 
  3. Kini, kata-kata itu diucapkan hanya sekadar sopan-santun dan biasanya orang yang bersin kemudian menjawab "Terima kasih". 
  4. Juga ketika Demam Merah(??) pertama kali merebak, orang seringkali mati karena bersin, sehingga orang mulai mengatakan "Semoga Tuhan memberkati Anda", dengan harapan bahwa mereka akan selamat.
Kalau lu orang nak tau warna merah semua wa quote dari tempat lain. Bukan wa type. Kalau betul, betul lah. Kalau tak betul, tak betul lah. Tapi kalau nak ikut wa, takkan wa nak letak benda bohong plak bagi lu orang baca. Har har har. Wa memang serabai, tapi wa belum serabut lagi.

Apa cerita pulak kalau kita tahan bersin? Patut ke? Tak patut ke? Boleh ke? Tak boleh ke? Ada hukum ke pasal tahan bersin ni? Sesetengah dari kita mungkin ada penyakit tak suka bersin, diorang lagi suka tahan bersin daripada bersin. Pasal bunyi bersin jer dah cukup menganggu orang. Tu baru bunyi, blom masuk lagi kes bersin masa tengah selsema. Kalau lu orang pun rase lu orang konfius pasal benda ni. Memang sedang elok lah kalau lu orang baca kat bawah ni.
"Sesungguhnya Allah menyukai bersin dan benci terhadap menguap. Maka apabila ia bersin maka hendaklah dia memuji Allah(ucap Alhamdulillah) Dan ia merupakan kewajipan bagi setiap muslim yang mendengarnya untuk mendoakannya. Adapun menguap, maka ia berasal dari syaitan. Hendaklah setiap muslim berusaha untuk menahannya semampu yang boleh, dan apabila ia mengeluarkan suara 'ha' maka saat itu syaitan mentertawakannya" (HR Bukhari)
gambar slow-motion masa tengah bersin (peh. kotor lah sial)

BERSIN VS MENGUAP (kredit kpd:Maktab Mahmud)


MENGUAP

“Apabila seseorang di antara kalian menguap, maka hendaklah ia menahannya sebisa mungkin, sebab jika ia menguap, maka syaitan akan menertawakannya.” (Sunan at-Tirmidzi: X/198)

- Allah membenci menguap kerana merupakan aktiviti yang mendorong seseorang itu makan berlebihan dan akhirnya akan membawa kepada kemalasan untuk beribadah
- Merupakan perbuatan yang dibenci oleh Allah, lebih-lebih lagi ketika solat
- Hendaklah seboleh mungkin menahan dari menguap
- Contohilah para nabi, kerana mereka tidak pernah menguap
BERSIN

- Perbuatan yang disukai kerana bersin boleh menjadikan tubuh badan sihat, rajin beribadah dan menghilangkan keinginan untuk makan berlebihan
- ketika bersin, hendaklah merendahkan suara, menutup mulut dan wajah, tidak memalingkan muka, mengucapkan Alhamdulillah walaupun ketika solat

Dah cukup pening ke dengan info-info yang wa sumbat kat atas ni? Har har har. Belum habis lagi ni. Setakat yang lu orang dah baca ni, lu orang dah faham kan. Tuhan tak suka kalau kita menguap, tapi Tuhan suka kalau kita bersin. Jadi wa rasa kepada lu orang yang ada tabiat tahan bersin tu, elok-elok la buang tabiat tu. Bukan susah pun, lu orang lepas kan jer ape yang terpendam dalam mulut tu. Biarlah bising ke ape ke. Serabai sikit takpe, yang penting lu orang sihat. Ni ada lagi sikit wa nak tambah.

FAKTA NGERI TENTANG BERSIN
  • Bersin merestart tubuh kita
Pada saat kita bersin, secara refleks maka otot-otot yang ada di muka kita menegang, dan jantung kita akan berhenti berdenyut atau berhenti berdetak untuk sementara. Dan setelah kita selesai masa bersin tersebut, maka jantung kita akan berdetak kembali
  • Kekuatan bersin
Saat bersin, maka lendir atau benda-benda asing yang ada di mulut dan hidung akan keluar dengan kecepatan 100 mil per jam. Jika bersin terlalu keras beresiko dapat meretakkan tulang iga. 
  • Bahaya ketika menahan bersin
Ketika Anda menahan bersin, maka Anda akan menahan tekanan bersin maka tubuh harus mengatasi perubahan akibat tekanan kuat yang masuk kembali ke dalam saluran pernapasan. Tekanan tersebut bisa menyebabkan kerusakan pada gendang telinga, selain itu resiko mengalami pecah pembuluh nadi di kepala dan leher mungkin dapat terjadi.
  • Bersin mengeluarkan banyak sekali bakteri
Ketika bersin maka tubuh akan mengeluarkan 100.000 kuman atau bakteri ke udara. Menurut John Pan, MD, kepala Pusat Pengobatan Integratif di George Washington University Medical Center, bersin yang ditahan akan memaksa bakteri kembali masuk ke dalam rongga hidung dan kanal telinga, sehingga bisa menimbulkan infeksi bagi tubuh kita.
  • Risiko yang dialami saat membuka mata saat bersin
Saat bersin, maka akan terjadi stres yang luar biasa pada tubuh, tekanan udara yang cukup penting terletak pada mata.Tekanan tambahan tersebut memang tidak akan membuat mata copot atau keluar (namun dapat saja terjadi). Tekanan itu akan membuat mata merasa tidak nyaman. Sehingga secara refleks seseorang akan menutup matanya saat bersin sebagai bentuk perlindungan. Jadi akan sulit untuk membuka mata saat bersin.
Itu lah sikit-sikit fakta ngeri bersin. (kredit kpd:JoyHomework) Memang mengerikan kalau baca. Tapi kalau lu orang tak tahan bersin, lu orang akan rasa diri lu orang normal. Har har har. Sorry la geng entry kali ni banyak plak wa type. Seblom-seblom ni banyak gambar jer kan. Takpela. Pasal wa pn tengah selsema ni, elok jugak lu orang tau sikit-sikit pasal selsema ni. Lagi-lagi kalau lu orang pn sekarang tengah bersin macam wa.

Semoga, info di atas, walaupun nampak remeh dan serabai, sekurang-kurangnya menjadi ingatan kepada kita semua agar sentiasa menjadi hamba Allah yang ingin melaksanakan apa yang Allah suka dan meninggalkan apa yang Allah benci.Moga wa dgn lu orang termasuk dalam kalangan hamba-hambaNYA yang dikasihi dan dicintai oleh Allah swt